loading...
توریاب
شاهرخ بازدید : 95 چهارشنبه 01 خرداد 1398 نظرات (0)

جمهوری ارمنستان از جمهوری‌های استقلال‌یافته شوروی سابق، در منطقه قفقاز جنوبی (حوزه میانی دریای سیاه و دریای خزر) واقع است. از زمان فروپاشی شوروی تا سال ۱۹۹۴ دولت ارمنستان خواستار جدایی منطقه‌ای بنام قره باغ از خاک آذربایجان و الحاق آن به خاک خود است. ارمنستان روابط گرمی با ایران دارد. بسته بودن مرزهای این کشور با جمهوری آذربایجان و ترکیه و بی طرفی ایران در جنگ قره باغ از دلایل توسعه روابط دو کشور است.

اطلاعات کلی درباره ارمنستان

پایتخت ایروان
بزرگترین شهر ایروان
نوع حکومت جمهوری
زبان رسمی ارمنی
مساحت 29,743 کیلومتر مربع
جمعیت 3,262,200 تخمین 2010
واحد پول درام (AMD)
منطقه ی زمانی UTC+4
پیش شماره تلفن +374
دامنه ی اینترنتی .am

پرچم کشور ارمنستان

پرچم کشور

زمان به وقت ارمنستان

آب و هوای هم اکنون ارمنستان

موقعیت جغرافیایی ارمنستان در نقشه جهان

آب و هوای ارمنستان (Armenia Weather)

آب و هوای ارمنستان معتدل و در زمستان بسیار سرد می باشد. آب و هوای این کشور به غیر از مناطق کوهستانی آب و هوایی بسیار معتدل و مناسب دارد که همین مزیت ارمنستان را به کشوریتوریستی تبدیل کرده است. تابستان های ارمنستان دارای آب و هوایی بسیار خوب است که به 25 درجه سانتیگراد می رسد. این دما در نواحی کوهستانی آرارات به حدود 40 درجه سانتیگراد می رسد.
ارمنستان به عنوان کشوری آفتابی شناخته شده است. زمستان در ارمنستان به مراتب سرد و برفی است. دمای هوا در زمستان حتی از دمای انجماد نیز پایین تر است. آب و هوای پاییزی در ارمنستان طولانی است و به حیات رنگارنگ گیاهان شهرت دارد، در حالی که بهار کوتاه است.

جغرافیای ارمنستان (Armenia Geography)

جمهوری ارمنستان با 29800 کیلومتر مربع مساحت، در جنوب غربی منطقه قفقاز و با کمی فاصله از سواحل جنوب شرقی دریای سیاه واقع شده و همچون کمربندی بین مرزهای ایران از یک سو و جمهوری های آذربایجان و گرجستان از سوی دیگر گسترده شده است. این کشور از جنوب با ایران، از جنوب غربی با جمهوری خود مختار نخجوان، از غرب با ترکیه و از شمال با گرجستان و از شرق با جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد.
ارمنستان کشوری کوهستانی است که در شمال فلات ایران، در غرب فلات ارمنستان و جنوب سلسله جبال قفقاز واقع شده است. ارتفاع میانگین ارمنستان از سطح دریا 1800 متر است و تنها 10 درصد سرزمین ارمنستان کمتر از 1000 متر ارتفاع دارند. بلندترین قله ارمنستان آراگاتس (Aragatz) است که در شمال غرب این جمهوری واقع است و 4090 متر ارتفاع دارد.
مهمترین دریاچه ارمنستان دریاچه سوان (Sevan)، در شرق این کشور واقع شده است و نقش بسیار چشمگیری در اکوسیستم منطقه ایفا می کند و چون در ارتفاع 1924 متری از سطح دریا قرار گرفته است، یکی از مرتفع ترین دریاچه های آب شیرین بزرگ جهان است.
با توجه به کوهستانی بودن این کشور رودهای ارمنستان اکثرا کوتاه و دارای جریان بسیار سریع هستند. اکثر رودهای ارمنستان از طریق رود ارس یا رودهای کورا یا آخوریان به دریای خزر سرازیر می شوند. رودهای این کشور اگر چه می توانند به عنوان منبع خوبی برای تامین انرژی الکتریسته و آب مصرفی کشور به کار روند، ولی به واسطه وجود آبشارها، سرعت زیاد آب جاری و پهنای کم آن ها قابلیت کشتیرانی ندارند.

پول و اقتصاد ارمنستان (Armenia Economy)

ارمنستان دارای بخش صنعتی متنوعی است که شامل صنایع شیمیایی، فلزی، نساجی، ابزارهای دقیق و فرآورده‌های غذایی است، اما عمده صنایع ارمنستان، ساخت ماشین آلات، منسوجات و صنایع شیمیایی است.
همچنین صادرات این کشور را الماس، مواد معدنی، مواد غذایی و انرژی تشکیل می‌دهد و در عوض ارمنستان واردکننده گاز طبیعی، نفت و دخانیات است.

یکی دیگر از درآمدهای این کشور سیستم گردشگری برای گردشگران تور ارمنستان از کشورهای دیگر میباشد.

فرهنگ مردم ارمنستان (Armenia Culture)

ارمنستان پیش از سال ۱۴۵۴ یک پادشاهی توانگر با فرهنگی پرمایه بود که در برهه‌ای از زمان همه سرزمین های میان دریای سیاه و خزر را در بر می‌گرفت. در سال ۳۰۱، ارمنستان نخستین کشوری بود که مسیحیت را دین رسمی کشور برگزید. پس از سرنگونی پادشاهی ارمنستان در سال ۴۲۸ میلادی، این منطقه از نو بخشی از ایران شد. ارمنستان مدت های زیادی جزئی از ایران بوده است و فرهنگ آن از ایران تاثیر زیادی پذیرفته است.
لباس مردان آن ها ما بین لباس سنتی مردان ساکن خطه شمال ایران و لباس مردان گرجی بوده است و نشان از سال های نفوذ فرهنگ ایرانی در منطقه قفقاز دارد. لباس زنان ارمنی که تحت عنوانداراز شناخته می شود نیز شبیه لباس های زنان سایر ملل ساکن در منطقه است و شامل لباس بلند و زردوزی شده و روسری به رنگ های شاد می باشد.

زبان مردم ارمنستان (Armenia Language)

زبان ارمنی، زبان رسمی کشور ارمنستان است. زبان ارمنی، زبانی کاملا هندواروپایی است. امروزه شمار ارمنی زبانان جهان پیرامون هشت تا ده میلیون نفر است. جمعیت خود جمهوری ارمنستان سه و نیم میلیون است. یعنی بیش از نیمی از ارمنیان، بیرون از سرزمین اجدادی خود به سر می‌برند. یکی از کشورهایی که جمعیت قابل توجهی از ارمنیان را در جهان داراست، ایران است با سیصد هزار نفر ارمنی. زبان روسی نیز در این کشور رواج دارد.

مذهب مردم ارمنستان (Armenia Religion)

اکثریت قریب به اتفاق مردم ارمنستان پیرو کلیسای حواری ارمنی هستند که نزد ایرانیان با نام کلیسای گریگوری شناخته می شود و کلیسای ملی ارامنه محسوب می شود. کلیسای حواری ارمنی از اولین کلیساهای دنیای مسیحیت است و جزو کلیسای ارتدوکس شرقی به شمار می رود.
ارمنیان پیش از گرویدن به دین مسیحیت بت پرست بوده و بت های بیشماری از جمله آناهید را می پرستیدند.
پس از ظهور مسیحیت و از قرن اول میلادی نخستین پیام آوران مسیحیت وارد ارمنستان شده و به تبلیغ این دین پرداختند. اولین مبلغان مسیحی در ارمنستان تادئوس (Thaddeus) و بارتولومئوس (Bartholomew) از حواریون عیسی مسیح بودند. این افراد به دست حکام بت پرست ارمنستان کشته شدند و بعدها در مقتل آن ها کلیساهایی ساخته شد. کلیسای تادئوس یا طاطاوس مقدس یا قره کلیسا واقع در شمال غرب شهر ماکو در ایران، محل شهادت تادئوس می باشد.
با این که از همان ابتدا و به ویژه آغاز قرن دوم میلادی به بعد عده ای از مردم ارمنستان به دین مسیحیت گرویدند، ولیکن تا پایان قرن سوم میلادی بت پرستی همچنان اصلی ترین مذهب حاکم بر ارمنستان بود. در واقع مقدر بود که مسیحی کردن ارمنستان توسط گریگور مقدس صورت گیرد. گریگور (Gregory) منسوب به خانواده اشکانیان و بنا به روایتی پسر همان مردی بود که به تحریک شاهان ساسانی، خسرو اول پادشاه ارمنستان را کشته بود. گریگور و همه افراد خانواده اش در شهر کاپادوکیه (Cappadocia) واقع در شرق آسیای صغیر مقیم شدند و در آن جا بود که گریگور با آموزه های مسیحی آشنا گردید و مسیحی شد.
اولین کلیسای ارمنی توسط گریگور، ملغب به گریگور روشنگر (Gregory the Illuminator) در شهر واقارشاپات (اجمیادزین کنونی) و در سال 303 میلادی ساخته شد و پس از گذشت بیش از 1700 سال این مکان کماکان مقر اصلی کلیسای ارمنی است.

غذای مردم ارمنستان (Armenia Food)

اکثر غذاهای سنتی ارمنستان، بسیار شبیه به غذاهای سنتی ایرانی و ترکی بوده و به خوبی می توان تاثیر فرهنگ ایرانی را در پخت غذای ارامنه دید. معروفترین غذاهای سنتی ارامنه عبارت اند از خاش که تقریبا همان کله و پاچه ایرانی می باشد، خاشلاما که از گوشت گوسفند درست می شود و زاوراپلاف که نوعی پلو است و به جای برنج از بلغور تهیه می شود.
یکی از غذاهای معروف ارمنستان در حال حاضر کباب ماهی ایشخان می باشد. این ماهی که از دریاچه سوان صید می شود و نژاد آن به علت صید بی رویه در حال انقراض است، یکی از لذیذترین ماهی های آب های شیرین بوده و طرفداران بسیاری در میان توریست هایی که از ارمنستان دیدن می کنند دارد.

مسافت و اختلاف زمانی ارمنستان (Distance & Local Time)

فاصله و اختلاف زمانی تهران و ایروان (ایران و ارمنستان)

مسافت تهران تا ایروان 802.5 کیلومتر است.
طول پرواز از تهران تا ایروان حدود 1 ساعت و ربع می باشد.
ایروان نیم ساعت از تهران جلوتر است، یعنی ساعت 12 در تهران معادل ساعت 12:30 در ایروان است.

جشن ها و تعطیلات رسمی ارمنستان (Armenia Celebrations)

تا قبل از ورود مسیحیت به ارمنستان، ارامنه دارای اعیاد مختلفی بودند که مهمترین آن عید آغاز سال باستانی بود که ناواسارت نام داشت. اعیاد دیگری نیز در این زمان مرسوم بود که عمدتا به پرستش الهه ها و بت ها اختصاص داشت و از معروفترین آن ها می توان به وارتاوار اشاره کرد که در اوایل تابستان برگزار می گردید و با وجود گذشت قرن ها و گرویدن ارامنه به دین مسیح هنوز در میان این ملت رواج دارد و ارامنه این عید را با پاشیدن آب به روی یکدیگر گرامی می دارند.
با ورود مسیحیت به ارمنستان اعیاد دینی جانشین اعیاد قبلی شدند. مهمترین عید ارامنه همچون سایر مسیحیان جهان عید کریسمس یا تولد حضرت مسیح است که ارامنه آن را در 6 ژانویه برگزار می کنند؛ در حالی که سایر مسیحیان آن را در روز 25 دسامبر برگزار می کنند و از این نظر میان کلیسای ارمنی و سایر کلیساها اختلاف نظر وجود دارد.
دومین عید مهم مسیحی که نزد ارامنه بسیار مهم می باشد، عید پاک است که سالروز رستاخیز حضرت مسیح بوده و طبق تقویم خاصی در اولین ماه بهار برگزار می شود.
از اعیاد دیگر می توان از هامیار تسوم نام برد که سال روز عروج مسیح (ع) به آسمان ها است.

اعیاد ملی در ارمنستان

عید وارتانانک و عید روز فرهنگ از مهم ترین آن هاست. عید وارتانانک سالروز قیام ملی ارامنه به رهبری وارتان مامیکونیان و عید فرهنگ گرامی داشت سالروز ابداع الفبا و خط ارمنی توسط مسروپ ماشتوس می باشد.
از دیگر اعیاد ملی ارمنستان در حال حاضر می توان به گرامیداشت روز 25 سپتامبر که روز ملی ارمنستان می باشد اشاره کرد. در این روز مردم ارمنستان با شرکت در انتخاباتی به یاد ماندنی رای به استقلال ارمنستان از اتحاد جماهیر شوروی دادند.
روز مهم دیگر در میان ارامنه 28 ماه مه می باشد، در چنین روزی در 1918 ارامنه پس از قرن ها توانستند استقلال خود را باز یابند، استقلالی که چندان دوام نداشت.

منبع : visa-tour.com

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 74
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 95
  • بازدید ماه : 36
  • بازدید سال : 3,851
  • بازدید کلی : 28,016